top of page

Konstresa till Oslo, 6 - 7 november 2023

6 oktober


Höst - Ruggigt väder, grått, blåsigt uppblandat med hällregn på vägen till Götaplatsen. Där

välkomnas vi av reseledare Niklas Nilsson och vår chaufför Khaled Shano. De verkade till och

med optimistiska över både väder, vind och trafikomläggningen efter raset vid

Stenungssund. Och hur rätt hade de inte….trafiken flöt på utan vare sig krångel eller köer

och i Oslo lyste solen från en klarblå himmel.

Vi anländer på utsatt tid och har ett par timmar på oss att äta lunch och bekanta oss med

omgivningen i väntan på hotellincheckning. Några av oss gick direkt till Norges

Huvudbibliotek (öppnade 2020). Det fantastiska Deichmann i Björvika som inte bara

innehåller böcker i massor utan även en trevlig restaurang och ett café. Detta måste vara

drömmen för en bibliotekarie och varje bokläsande människa. Ett spännande hus fyllt av

böcker, bio, besökare, små barngrupper, folk djupt försjunka i studier och diskussioner.

Intressanta konstverk, häftig arkitektur och givetvis ett bord med böcker av årets

Nobelpristagare Jon Fosse.

Incheckning på ett hotell vi kan varmt rekommendera – Thon Hotel Opera. Det ligger

verkligen mitt i smeten. Promenadavstånd till Operan, biblioteket, järnvägsstationen,

museum, stan med andra ord.

Middag intogs efter eget behag och sedan möttes vi upp för den korta promenaden till Oslo-operan. Äntligen skulle jag få se den spektakulära byggnaden. Den både ser ut och känns som en skidbacke, med sin vita Carraramarmor. ”Här är superhalt på vintern” sa en av

deltagarna och vi tror honom.

Väl inne så möts man av enorma ytor, som om man fått stora volymer över. De används för

spatiös entré, lobby, gångbroar, restaurang. Konsertsalongen i sig är förvånansvärt liten,

brun, dunkel och intim i motsatts till den gigantiska vita exteriören. Operaföreställningen vi

får se är Verdis La Traviata. Underbar musik med stor ensemble, dirigent Anja Bihlmaier,

Violetta - Yaritza Véliz, Alfredo - Davide Giusti och som Alfredos pappa - Johannes Weisser.


7 oktober 2023

Morgonen inleds med en av de bättre frukostar vi har ätit, här fanns allt inklusive trevlig

personal lagandes frukostmat à la minut, någon bjöd runt en bricka shots. Väldigt gott!

Vi checkar ut och åker till Aker Brygge för att besöka Nasjonalmuseet. Nordens största

konstmuseum (54.600 m 2 ) öppnade 11 juni 2022. I tre våningar presenteras äldre, modern

och samtidskonst, arkitektur och design i 90 rum (många vakter som hjälper och visar vägen)

Huvudsamlingen innehåller 6 500 utvalda verk. Vi behöver guidning! Det får vi i två olika

grupper slussas vi till de mest ikoniska och unika verken. Oavsett om det är bonader från

1100-talet. Tänk liten Bayeauxtapet, den norska motsvarigheten heter Baldisholteppet och

är inte broderad utan vävd. Den hittades 1879, då Baldishol kyrkan revs, den låg smutsig och

hoprullad under organistens fotpall (för att förhindra drag).

Vår entusiastiska guide drog ut på sin 1 timmas visning och gav oss 1,5 timmas ren och skär

lycka över alla unika objekt som var samlat på Nasjonalmuseet. Vi avslutade med diskussion

om Bokmål (dansk-norska) kontra Nynorska (ord från olika regioner i Norge) och vad det

betytt för norrmännen att de först 1905 är ett eget land igen utan vare sig danskar eller

svenskar som överhuvud. Den 17:e maj är en segerrusig dag då alla går man ur huse och firar

Norge.

En stund för fika eller lunch behövdes, sedan var det fritt fram att botanisera i denna nya

fräscha, välbevakade, smidiga byggnad. En fin utställning om Harriet Backer ”Hvert atom er

farge”, hanns med innan det var dags att så sakteliga gå tillbaka längs Aker Brygge till vår

buss som väntade på att köra oss tillbaka till Göteborg. Det var mycket att se under dessa två givande dagar, personligen ser jag fram emot att få se Munchmuseet, nästa gång jag

besöker Oslo, nu hanns det inte med. Det spektakulära Munchmuseet öppnade 2021 och på

hela 13 våningar presenteras en enda konstnär - Edvard Munch. Skriet de fyra mycket sköra

ljuskänsliga målningarna och en litografi har givetvis ett eget rum, detta vill man ju se i

verkligheten… // Kristina Fahl




Comments


© 2020 Konstmuseets Vänner

bottom of page