top of page

Konstresa till Porto, 10-14 april 2024

10 april

I arla morgonstund möttes vi på Landvetter för avfärd. Regnet stod som spön i backen men det var ett piggt gäng på 16 resenärer som samlades. Vi flög via Bryssel och landade i ett soligt och 18 grader varmt Porto strax efter kl. 12.00. Birgitta mötte oss på flygplatsen och vi åkte i en mindre buss från flygplatsen in i denna vackra och ganska kaotiska stad. Porto, precis som Göteborg, är i ett om- och nybyggnadsskede så hela innerstan var svårframkomlig. Tack och lov hade vi en fantastisk busschaufför, Mario, som kunde sin stad. Birgitta och vår lokala guide Monica berättade för oss om Porto, om byggnader vi såg på vägen och en massa om Portugals spännande historia. Under tiden hade vi mycket vackert att titta på. Många hus är klädda med dekorativt kakel i fina färger.

Väl framme på hotellet pausade vi för att sedan bege oss på en kort promenad till Guarany Café, en lokal restaurang med anrik historia. Vi serverades en mycket god måltid bestående av bland annat ceviche av bläckfisk, en slags risotto med friterad torsk och en stor portion otroligt god mandelkaka med pistaschglass. Portugisisk mat och portugisiskt vin. Monica satt med oss och berättade livligt om Portugals produktion av frukt och grönsaker, nötter, oliver mm.

Därefter delade gruppen sig och vi var några som gick de vindlande gatorna ner till floden Duoro. Det var härligt att komma ner till vattnet och se allt folkliv därnere. Husen längs med floden är färgstarka. Vi gick över bron till Vila da Gaia där portvinshusen ligger på rad. Vi drack en "Portotonic" i eftermiddagssolen.

Sen blev det en tidig kväll efter den tidiga morgonen.

11 april

Vaknade till ett soligt Porto och efter frukosten begav vi oss till museet Fondacao Serralves. Museet består av en modern museibyggnad, en stor park och en äldre villa i Art Deco-stil. Vi såg bland annat en stor och färgstark utställning med den japanska konstnären Yayoi Kusamas verk. Vi promenerade i parken som är full av skulptur och fick också se en utställning av Alexander Calder och Mirò i villan.

Lunchen åt vi på restaurang Praia da Luz, på stranden med friska vindar från Atlanten och fullt med ungdomar som satt i solen och en del badade. Vi fick lära oss att dessa unga vuxna är sk digitala nomader, dvs de arbetar från var de än är i världen.

Därefter begav vi oss in till Porto stad och fick vandra över den höga Dom-Luis-bron till den södra sidan av floden, till Gaia-sidan. Det blev en tur med linbana också, för att landa i portvinsdistriktet där vi fick en guidning och provsmakning av portvin hos anrika Sandeman.

Kvällen var öppen för eget ”strollande” och stadens gator är branta och vindlande och fulla av folk. Det blev en långsam och härlig promenad med ett nedslag i solen vid en bar vid ett av brofästena.

12 april

Morgonen började vi i den otroligt vackra och alldeles nyrenoverade Mercado do Bolhao.

Detta är en matmarknad av rang! Stånden är fulla av frukt, grönsaker, blommor, nötter, kryddor, kaffe, vin, sardiner, fisk och kött. Livskvalitet på högsta nivå!

Därefter besökte två gallerier i Portos galleristråk, Galeria Fernando Santos och Galeria

Presenca. Vi blev varmt välkomnade av galleristerna och fick se mycket rolig samtidskonst.

Vi åt lunch på restaurangen Mind the Glass och därefter promenerade vi till den proppfulla bokaffären, Livraria Lello, i jugentstil med en fasad i nygotisk stil. Denna bokhandel grundades 1869, och är ett mycket populärt turistmål med en lång ringlande kö utanför.

Vi såg Torre de Clérgios, som är ett väldigt högt 1700-tals torn. Kvällens middag intogs på en fisk- och skaldjursrestaurang 5 Oceanos, som låg en bit västerut längs med kusten.

13 april

Efter frukost på hotellet begav vi oss till det fina börshuset, Palacio da Bolsa från 1842.

Byggnaden har klassats som världsarv av UNESCO. Vi gick genom den ena fantastiska salen efter den andra som vittnade om Portugals storhetstid som kolonialland.

Turen avslutades i en av de svala delarna av börshuset med en kaffe och det klassiska

bakverket Pastel de Nata.

Därefter visade Monica oss järnvägsstationen Sao Bento, som är dekorerad med 20 000

handmålade kakelplattor. De är illustrerade med motiv av Portugals historia. Där var otroligt mycket människor, och det var lite av en lättnad att gå ut i friska luften igen.

På eftermiddagen kunde vi följa med på en tur till ytterligare ett galleri, Galeria Nuno

Centeno, som är inhyst i en gammal fabriksbyggnad på en höjd över Porto.

Nuno visade oss runt och berättade om sin historia som gallerist och om de konstnärer han företräder i sitt galleri. Det var ett härligt besök.

På kvällen blev det avskedsmiddag till solnedgången på en klassisk låg kryssningsbåt på floden Duoro.

14 april

Efter frukost begav vi oss till flygplatsen fulla av intryck, konstupplevelser, härliga samtal och god mat! Tack Birgitta, Monica, Mario och inte minst alla resenärer för fina dagar!