Bild 1: Jeff Koons. Bild 2: Från Kistefos skulpturpark. Bild 3: Astrup Faerney Museum of Modern Art. Bild 4: Yayoi Kusama, Shine of life. Bild 5: Marc Quinn, All the nature flows through us. Bild 6: MUNCH museet. Bild 7: Jaume Plensa, Chloé. Bild 8: Edvard Munch, Stjernenatt.
I två bussar – benämnda Grieg och Munch - reste vi, 80 Konstvänner, från Götaplatsen kl 08.00 genom ett Bohuslän och Sydostnorge i begynnande vårskrud mot Oslo, dit vi anlände till Aker Brygge för gemensam lunch på restaurang Rorbua.
Efter uppdelning i två grupper ägnade sig den ena åt en arkitekturpromenad på den spektakulära Aker Brygge och den andra åt ett besök på Astrup Fearnley Museet, i båda fallen vägledda av ytterst kompetenta och engagerande guider.
Arkitekturpromenaden gav en bild av den omvälvande förändring som Aker Brygge undergått genom nedflyttning av biltrafiken till under marknivå och den omfattande och täta byggnation som skett ovan mark. Vi kunde också utifrån beskåda det helt nya, ännu inte öppnade, mycket omfattande Nasjonalmuseet som ligger i direkt anslutning till Aker Brygge. Museets invigning kommer att ske i juni 2022 och har en totalyta av 54600 kvm med en utställningsyta av 13000 kvm. Bussarna tog oss därefter till hotellet – Hotel Clarion the Hub – för incheckning. Kvällen tillbringade vi på egen hand.
Efter frukost i hotellets generöst tilltagna frukostbuffé tog oss bussarna till Kistefos skulpturpark ca 6,5 mil utanför Oslo. På plats möttes vi och indelades i grupper av kunniga och engagerande guider, som ledsagade oss genom den vackra och spännande skulpturparken.
Åter i Oslo och efter lunch på egen hand, fortsatte de visningar, som inletts dagen innan men med byte av visningsobjekt jämfört med gårdagen.
Kvällen var ledig men fler än 60 av oss hade genom BK bokat biljetter till operans föreställning Barberaren i Sevilla i Oslos vackra operahus. Vi var alla imponerade av operabyggnaden och, som det verkade, mycket tillfreds med själva föreställningen.
Lördagens frukostbuffé var lika generös som gårdagens och följdes av utcheckning och busstransport till Munch-museet. Där kunde vi under 2,5 timmar röra oss fritt inom byggnadens 13 våningar och ta del av både de världskända verken, som ”Skriet” och den stora andel av konstnärens produktion som i övrigt visas i museet.
Därefter förflyttade vis oss med buss till Ekebergparken där vi inledde med lunch i den högt belägna byggnadens restaurang och fortsatte med en promenad i skulpturparken, den park som instiftats konstsamlaren Christian Ringnes och som innehåller många verk av världskända skulptörer.
Hemresan gick lika bekvämt och utan malörer som uppresan, tack vare våra mycket skickliga chaufförer. Resan fick dock avslutas redan på Sturegatan sedan Götaplatsen stängts på grund av den pågående Chalmers-cortegen.
Det allmänna intrycket är att samtliga resenärer var utomordentligt nöjda med själva resan, punktligheten, valet av aktiviteter, inkvarteringen, informationen, både före och under resan samt hela organisationen av besöket i Oslo. Chaufförerna Sven-Gunnar Schill och Jan Selberg fick många lovord, för sin förmåga att så elegant kunna manövrera sina fordon genom de trånga gatorna i Oslos innerstad. Välförtjänta lovord fick naturligtvis också Niklas Nilsson och Birgitta Kjellander, som så synnerligen väl tog hand om oss alla,
Intrycken av Oslo med omnejd var starka. Man satte mycket av de gamla Norge-historierna i halsen. Vi hade anledning att starkt imponeras över den stora beslutsamheten och sammanhållna förändringen av Oslo som gör att det vi håller på med i Göteborg bleknar, även om man tar hänsyn till de stora norska oljeintäkterna. Ola Norman – han kan och är värd att besöka då och då!
Göteborg några dagar efter hemkomsten!
Anders Vedin och Torbjörn Molander
Commenti