top of page

Skåne 29 september - 2 oktober 2021

Ett glatt litet gäng steg på bussen på Götaplatsen och åkte över till Skånes nordöstra hörn.

En kort regnskur glömdes bort när glada Wanåsguiden My gav oss en introduktion.

Här visades kulisser av Martin Jacobson, gigantiska handmålade för Jonas Gardells föreställning Queen of F*cking everything. Promenaden i parken bjöd på både nya och gamla bekanta.

I Yoko Onos Wish tree hängde önskningar om allt från sommarlov till att pandemin skall ta slut. Vi avrundade med lunch på Wanås Hotell & Restaurant. Korven var på gårdens ekologiska kött men föll inte alla i smaken.

Efter dagens två fylliga konstbesök stannade vi till i Brösarps backar och vid Ravlunda kyrka (bild 1) där Frithiof Nilsson Piratens grav finns. Förmodligen Skånes fyndigaste gravinskription:

Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 januari 1972.

Vi fortsatte till fina Ystad Saltsjöbad Hotell där vi tog in för tre nätter.

Hotellet hade läckra allmänna utrymmen och fint spa som många provade under vistelsen.

Bäst var de trevliga och goda middagarna på kvällen.

På planeringsstadiet fanns en Bornholms-utflykt med i programmet.

Denna morgon gratulerade vi oss till att ha ändrat detta, eftersom alla färjor från Ystad var inställda… Det blåste 13 sekundmeter och ösregnade…

Men det trogna och konsthungriga gänget fick en rundtur i Ystad och fick höra om utställningen Fritiden 1936, bese Carolina Falkholts (bild 2) väggmålningar och göra ett besök på Ystad Konstmuseum (bild 3). Där träffade vi på många av de kända Österlenmålarna: Tora Vega Holmström, Ellen Trotzig, Gerhard Nordström och Gerhard Wihlborg. Vi såg även andra spännande verk. Mellan skurar och vindstötar hann vi titta på minnespelaren till Ernst Hugo Järegård (bild 4)och den nya trädskulpturen ”Resenären”, som fick bifall.

Några följde med och tittade på TV-kände Karl-Fredrik på Eklaholms butik innan de flesta unnade sedan unnade sig en eftermiddag i hotellets spa eller med en god bok, innan det var dags för ännu en trevlig middag tillsammans.

Dag tre belönades vi med strålande solsken och ett leende nytvättat landskap och det var som på beställning. Denna dag ägnade vi området Simrishamn-Kivik.

På morgonen tog Gunnar Jansson, som charmade oss alla, emot på museet Gösta Werner & Havet, som öppnade speciellt för oss (bild 5). Ett höjdarbesök.

I Simrishamn besökte vi också gallerist Sofia Lundell och Rockhead Art Galleri, där f d maken Ulf Lundells verk visades (bild 6). Överraskande för många.

Höjdpunkten på dagen blev helt klart den ambitiösa utställningen på Bästekille Fabriken över keramikern Hertha Hillfon (bild 7 och 8). Verksamhetsledare Ulf Carlson visade själv den förnämliga utställningen.

Kivik betyder äpplen och vi gjorde ett inköpsstopp i en av fruktladorna (bild 9).

Lunchstopp blev det i Kiviks hamn innan vi åkte tillbaka till Simris och tittade in på Thomas Wallners galleri. Här visades två konstnärers verk: Nikclas Randau och Nygårds Karin Bengtsson. Många fastnade för den senares fotokonst med referenser till Vilhelm Hammershöi (bild 10).

På lördagen var det hemresa. Vi stannade till för ett förmiddagsstopp i Malmö och gjorde en guidad skulpturpromenad - den offentliga konsten i Malmö är värd en resa!

I Båstad lunchade vi på Restaurang Sand på Hotell Skansen med havet inför våra ögon.

Efter en titt på paret Kraitz Birgit Nilsson-skulptur promenerade vi bort till Ateljé Märta Måås Fjetterström, där VD Angelica Persson tog emot och berättade och visade verk från vävstolarna.