top of page

Wien & Bratislava, 12-16 oktober 2022

12 oktober

Vi flög ner till Wien från Göteborg en kyligare oktobermorgon. Resan inleddes på det klassisktwienerska caféet ’Café Prückel’, varifrån vi promenerade till MAK (designmuseum) för att gå på guidad visning med fokus på ”Wiener Werkstätte”. Efter incheckning på hotellet Josenhof hade vi en trevlig gemensam middag på Rathauskeller (den berömda rådhuskällaren) där vi fick en klassisk österrikisk middag som helt i dagens klassiskt wienerska tema.

13 oktober

Efter en ordentlig hotellfrukost vandrade vi gemensamt genom Wien mot dagens första anhalt: konstmuseet Albertina. På museet fick vi resans andra guidade visning, där vi bl.a fick se verk av Francesco Clemente & Jean-Michel Basquiat. Efter lunch fick vi ytterligare en guidad visning – men denna gång på det mer moderna Leopoldmuseum. Där fick vi bl.

a se verk av Egon Shiele och Gustav Klimt.

Efter denna konstfyllda eftermiddag gick några vidare till det samtida konstmuseet MUMOK och andra till café för att fylla på energin med Wiener Melange-kaffe och tillhörande bakelser. På kvällen gick några i sällskapet till Wiener Staatsoper och njöt av en konsert.

14 oktober

Direkt efter hotellfrukosten tog vi vår buss till Kunsthistorisches. Där fick vi bl.a se flamländska oljemålningar och titta på det berömda saltkaret, vida känt för att ha blivit bestulet från museet några år tidigare – men senare kommit tillbaka!

Efter detta tog vi vårt pick och pack och satte oss på katamaranen ”Twin City Liner” mot vårt nästa resmål: Bratislava. Efter lite mer än en timme, där vi hann inta en lättare lunch och tårta, var vi framme i grannlandet och den tidigare habsburgska domänen Slovakien. Där började vi med ett litet guidat besök på det slovakiska nationalgalleriet för att upptäcka och utforska den slovakiska nationalkonstnären Julius Kollers verk och alster. På kvällen gick några på en utmärkt balettföreställning på Slovak National Theater, medan andra föredrog egna äventyr i staden.

15 Oktober

Lördagen började med en bussresa mot det fantastiska Danubiana Meulensteen Art Museum, vilket blev en klar publikfavorit. Detta konstgalleri kändes som en syster till Danmarks kända konsthall Louisiana. Vi fick bl.a uppleva konst av Karel Appel, Kiro Urdin, Josef Jankovic. Nästa konstupplevelse blev på Nedbalka Gallery, där vi fick se flera erkända slovakiska konstnärers verk. Kvällen avslutades med gemytlig gemensam middag på restaurang Albrecht.

16 oktober

Vår sista dag på denna konstfyllda resa började med en promenad genom den vackra staden Bratislava. Vi besökte Arthur Fleishmann-museet och tittade på konst i keramik och plexiglas. Vi promenerade vidare till Bratislava City Gallery och gick igenom en tunnel av böcker – jag fick till och med svindel - men häftigt var det. Sedan avslutade vi med en gemensam lunch på hotellet, för att därefter ta flyget hem till Göteborg.

Detta var en otroligt trevlig, lärorik och konstfylld till bredden resa. Ett stort tack till samtliga

resenärer och givetvis en särskild eloge till vår fantastiska reseguide Birgitta.